Aanbesteden: wat moet je niet doen?

Tegenwoordig is aanbesteden een goede business, zowel digitaal aanbesteden als offline. Hieronder volgen wat tips voor mensen die bezig zijn met aanbesteden en aanbestedingen.

Niet geld proberen te besparen op willekeurige processen. Het idee van veel geld besparen is bij aanbesteden een mythe. Als de prijs namelijk daalt, daalt de kwaliteit ook. Dit is absoluut niet wat je wilt. Het geld besparen is alleen mogelijk door specifieke onderdelen van het aanbesteden te kiezen waarop je strategisch denken toepast. Doe dit alleen als het goed gedaan kan worden.

Niet denken dat je alles weet. Aanbesteding is ook toegevoegde waarde. De mensen die je aanneemt hebben waarschijnlijk een andere blik op de gang van zaken, oftewel een frisse blik. Wat je dus wél moet doen is het zoeken naar kansen waar je als bedrijf nog van kan leren.

Niet over de schouder van de opdrachtnemer meekijken. Het is uiteraard voor de opdrachtgever belangrijk dat er een hoge ROI is (return of investment), maar het continu aanpassen van de strategie gaat op een gegeven moment averechts werken. Het kost alleen maar tijd en moeite. Het is effectiever om van te voren een duidelijke strategie af te spreken en een plan van aanpak te maken. Hierin kan de geplande ROI ook afgesproken worden.

Niet al je geld op één paard wedden. Het is belangrijk om meerdere bedrijven te zoeken als garantie dat de opdracht door kan gaan, mocht er iets met het eerste, top bedrijf gebeuren. Alternatieven achter de hand hebben kan nooit kwaad en het is belangrijk dat deze op stand-by staan, klaar om te beginnen. Gelukkig is het bij digitaal aanbesteden heel gemakkelijk om meerdere bedrijven te vinden bij één advertentie. Dit zal er voor zorgen dat het niet moeilijk is om door te gaan met het project. Toch is het belangrijk dat je niet meteen de eerste de beste kiest: meer keuze betekent meer tijd nodig om te vergelijken en een weloverwogen beslissing te maken.