Assertiever worden zorgt voor minder werkstress

Het is algemeen bekend dat steeds meer werknemers stress ervaren op het werk. Dit door diverse factoren. Een trend lijkt ‘alles kan en moet efficiënter’. Met andere woorden; hetzelfde werk kan met minder mensen gedaan worden. Dit zorgt direct voor meer werkdruk en dus stress. Daarnaast zijn we door alle informatiekanalen van tegenwoordig bereikbaar voor het werk…een negatieve kant van het mobiele tijdperk.

Omgaan met werkdruk

Voor velen is stress een nachtmerrie. Een beetje werkstress zorgt wel eens voor betere prestaties maar constante druk van je leidinggevende zal vroeg of laat resulteren in stress en ziekteverzuim. Iets waar geen werkgever blij mee is. Het is dus belangrijk dat de leidinggevenden zich goed bewust worden va werkstress zodat ze het ook vroegtijdig kunnen signaleren en daarop kunnen inspelen.

Een ander belangrijk punt om werkstress te verminderen ligt bij de werknemer zelf. Doordat de werkdruk hoger ligt dan een paar jaar geleden betekend dit niet automatisch dat alle klussen door jou uitgevoerd kunnen worden. Wanneer je assertiever bent kom je minder snel in de situatie van werkstress.

Wat is assertiviteit nu eigenlijk?

Van nature vinden veel mensen het lastig om ‘nee’ te zeggen tegen iemand. Dit betekent dat diegene niet assertief is. Het is een goede eigenschap om op een respectvolle manier je mening te kunnen geven zonder dat de andere partij direct in de tegenaanval gaat. Zeker op het werk is het belangrijk om je grenzen aan te geven en dus opkomt voor jezelf. Wanneer je alleen maar ‘ja’ zegt komt er een keer een moment dat je het werk niet meer aankunt. Bekijk een dit filmpje over assertiviteit en laat je inspireren.

Wil jij ook assertiever worden? Volg dan eens een assertiviteitstraining bij jou in de buurt.

Enkele tips tegen werkstress

Iedereen weet dat werkstress een groter probleem gaat worden (en al is), maar wat kun je er zelf tegen doen? Wij geven hier een aantal praktische tips.

– Vrij is vrij. Probeer na het werk je mail en werktelefoon niet meer te checken. Ook het installeren van werkmail op je telefoon is onverstandig.
– Met de lunch ga je er lekker op uit. Even weg van het bureau. Eet dus geen broodje terwijl je handen nog op het toetsenbord liggen.
– Zoek een baan dicht bij huis. Reistijden bezorgen stress en irritatie.
– Ga niet om met andere stress personen. Zorg dat je omringd bent met rustige mensen.