Calorieën – feiten en fabels

Veel mensen denken dat meer bewegen en sporten of minder eten direct resulteert in een verlies van gewicht. Desondanks komt het maar al te vaak voor dat dit niet het geval is. Zijn hier oorzaken voor aan te wijzen? Bewegen we bijvoorbeeld wel genoeg maar op een verkeerde manier? Of is meer bewegen alleen niet genoeg? Eten we verkeerd? Er zijn veel vragen te verzinnen rondom dit onderwerp. In dit artikel willen we u inzicht geven in de fabels en feiten over calorieën. We hopen dat u er uw voordeel mee doet in de strijd tegen overgewicht. Bent u al op uw streefgewicht dan kan het nooit kwaad om uw inzicht in calorieën en hoe het werkt verder te vergroten. Wilt u snel calorieen verbranden neem dan eens een kijkje op de website: www.snelcalorieenverbranden.nl

Energie

Bij alles wat we doen hebben we energie nodig. Niet alleen om te bewegen maar zelfs om te slapen. Wanneer u niet genoeg eet voelt u zich energie- of futloos. U hebt nergens zin in en kunt u maar moeilijk concentreren. U kunt dus niet zonder energie. Energie haalt uw lichaam voornamelijk uit voeding. Specifiek uit vetten, koolhydraten en eiwitten. Wanneer de voedingstoffen verbrand worden dan ontstaat er energie/warmte in uw lichaam. De hoeveelheid energie/warmte drukken we uit in calorieën. Een calorie is daarmee een warmte-eenheid.

Omdat de calorie een hele kleine meeteenheid is hanteren we in de praktijk veelal de kilocalorie. Dit betekent feitelijk hetzelfde als cm’s en km’s. Wanneer een stuk fruit 70 kilocalorieën bevat betekent dit dat er 70.000 calorieën in zitten. Als u leest over calorieën kunt u er bijna altijd vanuit gaan dat kilocalorieën wordt bedoeld.

Teveel kilocalorieën maken u dik?

Dit is absoluut een feit. U mag dagelijks een bepaalde hoeveelheid kilocalorieën consumeren. Eet/drinkt u consequent meer dan de aanbevolen hoeveelheid dan neemt uw gewicht toe. Uw lichaam kan de energie niet kwijt en gaat dit opslaan. Dit doet het door vetreserves aan te leggen, en dat gaat u zien. We kunnen als stelregel nemen dat wanneer u 3500 kcal meer eet dan uw behoefte uw lichaam 500 gram vet als reserve aanlegt. Omgekeerd is dit ook het geval.

Ongezonde calorieën maken u dik, gezonde niet!

Dit is niet waar. Als u enkel koolhydraten zou consumeren maar binnen de hoeveelheid calorieën blijft die uw lichaam dagelijks verbrandt dan komt u niet aan. Feit is wel dat u wel essentiële gezonde voedingsstoffen mist en u dus ongezond eet. Ook dit gaat u merken en is uiteraard niet wenselijk.

Zonder activiteiten verbrandt u geen calorieen?

Dit is niet waar. De oplettende lezer wist dit al omdat we dit bovenin dit artikel al genoemd hebben. Zelfs met slapen verbrandt u calorieen.

Mannen mogen meer eten dan vrouwen?

Dit is waar. Vrouwen verbranden ongeveer 2.000 en mannen 2.500 kcal. Daarom mogen mannen wat meer eten dan hun wederhelft.

Zo zijn er nog veel meer fabels en feiten te bedenken. Wilt u meer lezen over (snel) afvallen neem dan eens een kijkje op onze website: klik hier.