Consument kiest vaker voor goedkoper merk

Ondanks dat het consumentenvertrouwen al meerdere maanden toeneemt, zal het nog wel even duren voordat Nederland definitief van een hoogconjunctuur kan spreken. Consumenten sparen minder en durven weer grotere uitgaven te doen. In 2013 lette men nog op de kleintjes waardoor er vaker voor goedkopere alternatieven werd gekozen.

Het effect was dat de 100 grootste A-merken een kleinere omzetgroei behaalden dan voorgaande jaren. Afgelopen jaar steeg de omzet met 0,3 procent, wat lager is dan de totale omzetstijging van 1,5 procent die supermarkten realiseerden. Marktonderzoeksbureau IRI deed onderzoek naar de resultaten van A-merken en concludeerde dat het de laagste groei was sinds 4 jaar.

De marktonderzoek verklaart dat consumenten de voorkeur gaven aan een goedkoper alternatief en dus voor een huismerk of B-merk kozen. Monchoutaart bereiden kan bijvoorbeeld met Monchou, maar ook met goedkope roomkaas van de Aldi. Je kunt Coca cola serveren of je koopt een goedkoper merk van de C1000. Het is maar net wat je eraan uit wilt geven.

Succes voor klein A-merk

Er zijn ook genoeg A-merken die niet tot de top 100 behoren. Uit het onderzoek van IRI bleek dat zij het beter deden in 2013 want er werd een omzetgroei van bijna 2 procent behaald. Het grootste A-merk van Nederland bleef Campina met een omzet van ruim 390 miljoen euro. Er waren ook snelle stijgers binnen de top 100. Zo ging Melkunie binnen een kort termijn naar plek 42. Supermarkten haalde het afgelopen jaar 7,8 miljard omzet uit de verkopen van producten van A-merken.