De actieradius van een elektrische fiets

De voordelen van een elektrische fiets zijn voor u wellicht al wel duidelijk, sneller langere afstanden fietsen, minder moe dan op een gewone fiets en daarnaast ook goed voor de gezondheid. Maar hoe een E-bike functioneert en waar je exact op moet letten als je er één gaat kopen is een moeilijker verhaal. De actieradius van een elektrische fiets is eigenlijk de afstand die een elektri-sche fiets kan ondersteunen op een volle accu, maar hoeveel is dat en welke factoren spelen een rol?

Het belangrijkste punt als het gaat om een fiets die elektrisch aangedreven wordt is natuurlijk de hoeveel energie die in een accu past, dat is verschillend per elektrische fiets. Een ander punt is het niveau van de trapondersteuning. Dit is mede bepalendvoor hoe snel de accu leeg gaat. Als u constant met volle ondersteuning fietst, moet de accu constant 175 watt leveren, en zal deze sneller leeg zijn.

De capaciteit van de accu

De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in watturen (wh). Watturen staat voor het aantal watt dat in één uur aangeleverd kan worden. Een accu met 250 watturen kan dus een uur lang 250 watt, twee uur lang 125 watt of drie uur lang 83 watt aanleveren. Als u met geringe trapondersteuning fietst, levert de accu ongeveer 70 watt. Met 250 watt kunt u dan zo’n 3 en een half uur fietsen. Als uw accu’s leeg is kunt u natuurlijk nog verder fietsen, alleen dan zonder trapondersteuning. Bij zware omstandigheden, bijvoorbeeld tegenwind, heuvels en vaak optrekken, levert een elektrische fiets vol vermogen.

De snelheid van de fiets

De fiets, en niet het elektrisch systeem, bepaalt hoe snel de fiets is en daarmee bepaalt het de actieradius. Met een goede stadsfiets kost het bijvoorbeeld maar 55watt om 18km per uur te fiet-sen.
Je kunt de actieradius en de snelheid van de fiets vergroten door simpele dingen zoals de banden regelmatig goed hard op te pompen.

Naast het oppompen van de banden zijn er nog enkele tips voor het sparen van uw actieradius:

– Rijgedrag. Door in een lichte versnelling weg te rijden en uit rollen bij stoplichten kunt u energie sparen om de actieradius te verhogen. Dit werkt dus eigenlijk hetzelfde als bij een auto. Bij een middenmotor is het belangrijk om in een normale versnelling te rijden. De motor gebruikt namelijk het toerental van de trappers.

– Onderweg opladen. Als u de oplader van uw fiets meeneemt, kunt u onderweg bij elk willekeurig stopcontact de accu opladen. Daarnaast zijn in Nederland de afgelopen jarenvele oplaadpunten verschenen, u kunt dus altijd wel ergens uw elektrische fiets opladen. En ondertussen kunt u een lekkere bak koffie of een lunch nuttigen.