De historie van het geven van cadeaus

Het geven van cadeaus is geëvolueerd van het geven van een eenvoudig geschenk naar iets groters. De consument van tegenwoordig geeft geld uit aan eenvoudige cadeaus tot zeer dure cadeaus zoals juwelen en andere luxe zaken.

Wat is een cadeau

Een cadeau is de overdracht van een geschenk zonder de verwachting van een tegendienst of betaling. Hoewel het geven van een geschenk de verwachting van wederkerigheid zou kunnen inhouden, is het in de basis gratis. In vele menselijke samenlevingen draagt het uitruilen van goederen , geld, etc. bij tot meer sociale cohesie. Een cadeau is dat wat de ander blij maakt, of minder verdrietig, met inbegrip van vergeving en vriendelijkheid.

De Romeinen

Het gebruik van het geven van cadeaus is terug te leiden naar de Romeinse tijd waar het gebruikelijk was om gelukspenningen, genaamd strenae,  aan de Keizer of elkaar te geven. Zoals gewoonlijk het geval is met dit soort gebruiken, escaleerde deze praktijk in een poging om sociale gunsten te ontvangen of indruk te maken op anderen. De gelukspenningen werden al snel vervangen door luxe artikelen als kleren en gouden en zilveren voorwerpen. Op de eerste dag van januari hadden de Romeinen het gebruik om elkaar geschenken te geven tijdens een feest. In het begin gaven ze elkaar alleen groenblijvende taken, maar later werden dit cakes die voorspoed en liefde voor het komende jaar symboliseerden.

Prehistorie

Waarom geven we ieder jaar zoveel geld uit en doen we zoveel moeite om het perfecte cadeau voor hem of cadeau voor haar te vinden? Of plunderen we de spaarrekening om cadeaus te kopen voor de kinderen? Het blijkt dat het geven van cadeaus psychologische voordelen heeft voor de gever en de daad van het geven heeft een complexe maatschappelijke betekenis. De geschiedenis van het geven van cadeaus kan wellicht licht werpen op dit interessante oude gebruik en waarom we ons iedere keer weer pijnigen voor het vinden van een goed cadeau.

Het geven van geschenken, hielp de vroegere mens overleven en is daardoor een ingebakken onderdeel van onze psychologie geworden. De vroege vrouw die gul was in het delen van bronnen zoals voedsel, dierenhuiden, of andere zaken had betere kansen om haar gezin te voorzien in het onderhoud. Mannen die gul waren in het delen van middelen trokken gemakkelijker een partner aan om hun genen aan door te geven..

Feesten

Er is geen twijfel over dat kerstmis een big business is geworden sinds er bedacht is dat er cadeaus onder de kerstboom moeten:  Een goed feestseizoen betekent vaak het verschil tussen een goed of een slecht jaar voor de ondernemer. En neem dan Valentijnsdag of Vaderdag en Moederdag. Iedereen koopt tegenwoordig wel een Vaderdag cadeau of Moederdag cadeau. Dat zit tegenwoordig ingebakken in onze samenleving