De zippo promotie wagen.

Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog was het merk zippo tot een nationale symbool uitgegroeid. Door de toenemende patriottische  verlangens van de meeste inwoners in de USA wist de zippo oprichter Kane L. Jones  deze aanstekers massaal aan het publiek te slijten. De verkoop begon op straat. Aanvankelijk ging dit via een voertuig dat was omgebouwd tot een herkenbaar aansteker symbool en dit diende als een statussymbool van de Zippo aansteker.

Jones bouwde een voertuig dat uit zag als de nieuwe Zippo aansteker. Hij huurde Tom Stephenbrother  in om de auto, een Ford uit 1918 te vervaardigen in de vorm van een  aansteker die met speciaal gas werd uitgerust, inclusief werkende vlammen voor het show effect. Het deksel op het dak van de auto klapte in om reizen mogelijk te maken. Het merk zippo werd met graffiti  aangebracht op de zijkant van de wagen. De Zippo auto was ongekend populair en werd gebruikt bij evenementen, festivals en optochten.

In het derde jaar van de ontwikkeling van de Zippo wagen, reisde Jones naar alle 52 staten binnen en nam hij meermaals deel aan de grote optochten in het land. Het unieke voertuig had echter wat mankementen. Het gewicht van de aansteker op het dak zette een te grote druk op de kleine banden en deze bliezen dan ook regelmatig op. De met chroom verstevigde spatborden maakte het onmogelijk om een makkelijke bandenwissel toe te passen. In de jaren ‘40 riep Johnson de auto terug naar New York voor een grondige revisie. Het voertuig werd meegenomen naar een Pittsburgh garage voor een renovatie, die te duur bleek te zijn. Enkele jaren later, toen Zippo de auto alsnog wou restaureren kon men de verblijfplaats niet meer terug vinden.

Door de terugloop in het aantal aansteker verkopen, besloot zippo zich ook toe te leggen op de verkoop van andere soorten producten. Sinds 2009 is er een aparte fabriek opgeleverd waarin auto’s worden gemaakt die karakter eigenschappen hebben van een aansteker. Op aanstekercenter.nl vind u daar meer informatie daarover.