Wat er gebeurt met jouw koffer achter de schermen

Vraag jij je ook wel eens af wat er met je koffers gebeurt als je hem achterlaat bij het inchecken op de luchthaven? De reis die jouw koffer aflegt beschrijven wij hieronder. Deze reis wordt bepaald door het bagageafhandelingssysteem (BAS) waarover elke luchthaven beschikt. Alhoewel niet elke afhandeling hetzelfde geschiedt op elke luchthaven, hebben wij onderstaande gebaseerd op het afhandelingssysteem op de Nederlandse luchthavens.
Vanzelfsprekend zal er meer mankracht aan te pas komen op kleinere vliegvelden of in landen waar de automatisering op een lager niveau ligt.

Het screenen van de koffers

Bij het inchecken wordt je koffer gewogen en vervolgens voorzien van een label met barcode. Ook staat op het label het vluchtnummer, de vluchtdatum en de luchthaven. Tegenwoordig kan er in de labels ook een chip zitten, de RFID oftewel Radio-frequency identification. Deze is op afstand af te lezen.
De koffer wordt op de lopende band geplaatst en volgt nu het BAS. Allereerst wordt de koffer gewogen en gemeten. Afwijkende afmetingen worden handmatig naar de uitsorteerband verplaatst. Het label wordt gescand en automatisch naar de band van de betreffende vlucht geleid. Vervolgens wordt de koffer door minimaal één machine gescreend op explosieven en gevaarlijke stoffen.

Het inchecken

De koffer is veilig bevonden en wordt eventueel even in een buffer geplaatst waar hij wacht op het inchecken van zijn eigenaar. Pas dan wordt de koffer geplaatst op de uitsorteerband die bij de betreffende vlucht hoort. De laatste check is de make-up check. Dit houdt in dat er wordt gekeken of de passagier van de koffer al bij de gate is. Pas dan kan de koffer op een bagagekar of container worden geladen. Soms gebeurt dit door een robot en soms wordt dit handmatig gedaan.
De laatste stap is dat de koffer in het laadruim van het toestel wordt geplaatst. Wil je meer informatie voor een leuke reiskoffer voor op reis? Bekijk dan gerust even onze website online.