Hoe lang groeit Uber nog door?

De taxi-app Uber groeit gestaag. Nog maar een paar jaar geleden werd het bedrijf opgericht, maar nu is het al meer dan 40 miljard dollar waard. Het idee achter de app is even simpel als effectief: mensen kunnen via Uber een taxi in de buurt reserveren en via de app betalen. Binnen tien minuten moet je in kunnen stappen. Ondertussen is Uber het grootste niet-beursgenoteerde bedrijf van Silicon Valley en is het beschikbaar in meer dan 200 steden over de hele wereld. Het gaat Uber voor de wind, maar de vraag is hoe lang de groei zal aanhouden. De app staat namelijk onder steeds groter wordende druk.

 

Zware concurrentie

Die druk uit zich in een aantal zaken, waarvan toenemende concurrentie er een is. Vanaf februari 2015 begeeft Taxify zich in ‘Uber-steden’ (zoals Rotterdam en Hoofddorp in Nederland), waarmee een eerste stoot aan Uber wordt uitgedeeld. Taxify is in de Baltische staten al een groot succes en is tegenwoordig ook in Amerika te gebruiken. Uber is gewaarschuwd. Daarnaast werd echter ook duidelijk dat Google zich opwerpt als concurrent van Uber op de taximarkt. Waar Uber en Google voorheen nog vrienden leken – Google investeerde meer dan 250 miljoen dollar in de app – is dat nu wel anders. De twee megabedrijven gaan de concurrentie aan op het gebied van zelfrijdende taxi’s. Een revolutie in openbaar vervoer teweeg brengen is het doel van beiden, de vraag is alleen wie daar de leiding in zal nemen.

 

De kans is groot dat het Google zal worden. Het bedrijf is niet alleen veel groter en rijker dan Uber, het heeft ook meer ervaring op het gebied van innovatie en ontwikkeling. Waarschijnlijk zal Uber de strijd verliezen, en dat zou niet de eerste tegenslag betekenen. In 2014 kreeg Uber ook vanuit politieke hoek het een en ander te verduren. In meerdere steden werd het onderdeel UberPop verboden en zelfs in het Europees Parlement kwam dit ter sprake. Via UberPop was het namelijk ook mogelijk voor particulieren om zich aan te melden als chauffeur. Daarvoor hadden ze geen licentie nodig, en bovendien vroegen zij zeer lage prijzen. ‘De politiek’ vond het oneerlijke concurrentie en verbood UberPop in een groot aantal landen. Een belangrijk onderdeel van de Uber-app werd daarmee uitgeschakeld.

 

De groei van Uber wordt dus geremd door concurrerende bedrijven en de politiek. Daarbij komt echter nog een derde tegenvaller: sommige steden vinden het belangrijk hun eigen cultuur te behouden en vinden dat Uber daar niet in past. Denk bijvoorbeeld aan New York, met zijn iconische gele taxi’s. Die dreigen verloren te gaan door Uber, dus zet de stad New York een eigen taxi-app op. Met deze app kun je uiteraard alleen gele taxi’s bestellen. Op die manier probeert New York Uber buiten te houden.

 

De toekomst van Uber

Uber is in 2014 in omvang verdubbeld, maar de kans is klein dat dit in 2015 weer zal gebeuren. Steeds meer bedrijven zien kansen op de taximarkt en leggen Uber het vuur aan de schenen. Desalniettemin zal het een hoop tijd en moeite kosten om Uber klein te krijgen. Daarvoor is het te omvangrijk. Kleinere taxicentrales als een Taxi IJmuiden kunnen vooralsnog niet rustig slapen.