Jouw product verdient een goed aanloopproces

Wanneer je een nieuw product gaat ontwikkelen, ontwerpen en lanceren is het van groot belang dat er wordt nagedacht over het ontwikkelproces. Een goed ontwikkelproces staat of valt met een goede en solide werkwijze. Hierbij moet je niet alleen denken aan een stevig product, maar ook aan de mate waarin het product aansluit bij jouw doelgroep. Hierin staan een aantal zaken centraal. Doormiddel van een aantal stappen die absoluut centraal staan bij de ontwikkeling van je product leg ik je uit hoe je een goed product neerzet.

Begin bij de testgroep

Zonder testgroep ben je werkelijk waar nergens. Een goede testgroep is een perfecte afspiegeling van je doelgroep. Zorg dat je de testgroep in alle facetten van je product design betrekt. Zij zijn uiteindelijk de afspiegeling van de mensen die je product gaan kopen. Zonder goede testgroep weet je gewoonweg niet welke richting je op moet.

Concept

Wanneer je een goede testgroep in beeld hebt gebracht is het zaak dat je het concept gaat ontwikkelen. Dit concept is de blauwdruk voor het product dat je uiteindelijk wilt gaan ontwikkelen. Zorg ook dat je hier je doelgroep weer nauw in betrekt.

Productontwikkeling

De laatste stap is de productontwikkeling. Hierin ga je het product niet in grote getalen ontwikkelen, maar zorg je voor een prototype. Dit prototype laat je testen door de testgroep. Hierbij is het belangrijk dat je dit in kleine stapjes doet. Zo kun je telkens kijken welke wijzigingen je doelgroep wel positief vindt en welke niet.

Marketing

Dan is het uiteindelijk natuurlijk de bedoeling dat je marketing voor het product gaat doen. Doordat je echter al zoveel getest hebt, wordt de marketing ook een eitje. Je weet immers precies waarom je doelgroep het product zou willen hebben.