Koolhydraatarm dieet

Zal ik een koolhydraatarm dieet gaan volgen?

Voordat we onszelf de vraag stellen of we een koolhydraatarm dieet moeten gaan volgen. Is het belangrijk om te weten wat koolhydraten eigenlijk zijn. En wat doen ze met je?

Wat zijn koolhydraten?koolhydraatarm dieet

Koolhydraten zijn eigenlijk zetmeel en suikers. Ze zitten in:

  • Aardappelen
  • Pasta
  • Rijst
  • Snoep/koek, alles waar suiker in zit
  • Fruit
  • Brood
  • Volkorenproducten
  • Peulvruchten
  • Deegwaren
  • Alcohol

Vermijd deze voedingsmiddelen zoveel mogelijk tijdens je dieet! Bij een koolhydraatarm dieet, eet je dus zo min mogelijk koolhydraten. Verder mag je alles eten. Bijvoorbeeld:

  • Vlees
  • Vis
  • Mayonaise
  • Eieren
  • Kaas
  • Groentes
  • Noten
  • Rauwkost

Omdat dit dieet wat eenzijdig is, is het belangrijk veel groentes en salades te eten.

Waarom werkt een koolhydraatarm dieet

Waarom het koolhydraatarm dieet werkt heeft vooral te maken met je bloedsuikerspiegel. Als je koolhydraten eet, stijgt je bloedsuikerspiegel. Als je bloedsuikerspiegel stijgt, dan wordt er een stofje geblokkeerd in je lichaam. Dit stofje (dit is een enzym dat HSL heet) zorgt er juist voor dat je lichaamsvet kunt gaan verbranden. Met andere woorden, eet je veel koolhydraten, dan zul je gewoon niet of heel weinig afvallen. Of je nou sport of niet. Je maakt het jezelf heel moeilijk om af te vallen als je koolhydraten blijft eten op de manier zoals je altijd deed.

Wat doen Koolhydraten

Koolhydraten leveren het lichaam energie. Er zijn drie manieren om je lichaam energie te geven. Via koolhydraten, via eiwitten of via vetten. Als je vooral (gezonde) vetten en eiwitten eet en je verbruikt meer energie dan je binnekrijgt, val je geheid snel af.

Koolhydraatarm eten

Onderstaand filmpje geeft je een beeld van wat je allemaal eet tijdens je koolhydraatarme dieet. Je kunt eten totdat je honger gevoel volledig weg is. Met dit dieet heb je eigenlijk nooit hongerVoorbeelden van koolhydraatarme dieten zijn: het Dr Frank dieet maar ook het bekende Atkins dieet.

Koolhydraatarm brood

Een koolhydraatarm dieet is best makkelijk vol te houden. je hebt bijvoorbeeld geen last van een hongergevoel. Waar het wel lastig wordt voor veel mensen is het kiezen van een ontbijt. Je kunt een omelet maken of een schaaltje yoghurt eten. Maar het blijkt dat veel mensen na een tijdje hun broodjes gaan missen. Een koolhydraatarm ontbijt is het lastigste van het hele dieet. Maar niet getreurd. Er is nu koolhydraatarm brood op de markt gekomen. Dit brood is niet geheel koolhydraatvrij. Maar het bevat wel meer dan dertig procent minder koolhydraten als normaal brood. Als je zo nu en dan een broodje eet in de ochtend. Is de kans dat je dit dieet volhoudt vele malen groter. Je kunt ook zelf je koolhydraatarme brood bakken. Ook zijn er nu koolhydraatarme crackers te koop. Hierover alsmede een koolhydraatarm dieet voor 1 week is te vinden op: