Nieuwe regels voor de online speelgoedwinkel

Het aantal bestellingen dat via internet wordt gedaan, zal de komende jaren nog verder toenemen. Steeds minder consumenten bezoeken een fysieke winkel maar kiezen ervoor om vanuit hun luie stoel te bestellen. Producten worden gratis thuis bezorgd, kunnen goedkoper zijn en ook is het makkelijker om prijzen van verschillende aanbieders te vergelijken.

Veel webwinkeliers willen een goede service bieden aan klanten maar er zijn ook bedrijven die misbruik maken van het vertrouwen van de klant. Zo duurt het retourneren van het aankoopbedrag erg lang en worden er wel eens bestellingen onjuist of helemaal niet geleverd. De Europese Unie heeft daarom nieuwe regelgeving opgesteld om consumenten tegen dit soort situaties te beschermen.

Identiteit moet vooraf duidelijk zijn

Of je nu kleding, elektronica, boeken of speelgoed online verkoopt; de consument moet vooraf kunnen zien met wie hij te maken heeft. Daarom moet een webshop gegevens zoals naam, adres en het KvK-nummer op de website vermelden. Daarnaast heeft de Europese Unie nieuwe eisen gesteld aan informatievoorziening zoals productfeatures en voorwaarden.

Levertijd, verzend- en retourkosten moeten duidelijk zijn. Verder mag informatie over betaalmethoden en welke goederen zijn uitgesloten van het retourrecht niet ontbreken. Op dit moment zijn er veel webwinkels die maar een deel van deze informatie duidelijk vermeld. Consumenten komen daardoor voor verrassingen en vervelende situaties te staan.

Meer bedenktijd

Klanten die bijvoorbeeld kleding of speelgoed auto’s bestellen hadden voorheen slechts 7 werkdagen bedenktijd maar dit heeft de Europese Unie verlengd naar twee weken. De periode gaat pas in bij ontvangst van de bestelling. Als webwinkelier moet je zeker deze datum vermelden. Anders wordt de klant in bescherming genomen en mag deze binnen 12 maanden retourneren.