Wat verandert er in 2016 aan de bijtelling?

De bijtelling is afgelopen januari weer op de schop gegaan. Wat is er veranderd en wat voor invloed heeft dit voor u? Deze vragen gaan wij in dit artikel zo goed mogelijk voor u proberen te beantwoorden. Om deze vragen goed te kunnen beantwoorden gaan wij eerst uitleggen wat bijtelling is.

Wat is bijtelling

Bijtelling is een bedrag die een berijder betaald voor het privé gebruik van een leaseauto. Wanneer een berijder meer dan 500 km privé kilometers rijdt moet hij/zij bijtelling gaan betalen. De overheid is de afgelopen jaren al druk bezig om de bijtelling aan te passen. Met de opmars van de Plug-in hybrides en de full elektrische auto’s vonden zij het nodig om het één en ander aan te passen. De overheid wilde zuinige auto’s stimuleren en bedacht zo een aantal extra bijtelling categorieën.

Welke bijtellingscategorieën zijn er allemaal?

De volledige elektrisch aangedreven auto’s vielen in de 0% bijtelling en de Plug-in hybrides vielen doorgaans in de 7% categorie. Begin 2016 heeft de overheid besloten om deze categorieën weer op de schop te nemen. Er waren teveel berijders die gebruik maakten van de bijtelling maar die niet milieuvriendelijk rijden. Zo hadden zij nooit hun auto aan de stekker en reden ze alleen op de benzine aangedreven motor. Deze veranderingen in de bijtelling hebben in mindere mate invloed op de shortlease. Vanwege het feit dat shortlease vaak met een bestaand wagenpark werkt kunnen zij nog de aantrekkelijke bijtellingspercentages van 2015 aanbieden. Al met al veel veranderingen en deze zijn nog niet afgelopen. Als het aan de overheid ligt blijven er over een aantal jaar nog maar 2 categorieën over.

Zo worden zuinige auto’s en berijders beloond voor het gedrag en valt de rest van de berijders in 1 categorie. Daarentegen zal de overheid de aanschafbelasting verlagen waardoor het aantrekkelijker wordt om een auto te kopen. Veel veranderingen die niet direct doorgevoerd worden in de shortleasewereld.