Zal typeles op scholen het schoonschrift in de ban doen?

Finland heeft de primeur te pakken: vanaf 2016 leren kinderen op school niet meer om tussen de lijntjes te schrijven met een pen, maar krijgen ze alleen nog maar typeles. Finnen vinden dat, met het oog op de toekomst, veel belangrijker voor kinderen dan leren van het schoonschrift.

Uitsluitend typeles

Daarmee is Finland het eerste land in de wereld waar kinderen op school alleen nog maar typeles krijgen. In veel landen wordt er gecombineerd met typeles en les in schoonschrift. Het handschrift van kinderen moet zich immers volgens veel landen ook ontwikkelen. Daarnaast hoort het schoonschrift bij de identiteit van het kind volgens hen.

Extra handenarbeid

Finland maakt zich geen zorgen dat kinderen hun fijne motoriek te weinig kunnen ontwikkelen. Ze willen dit probleem voor zijn door extra lessen te geven in handenarbeid en tekenen. Finland is ervan overtuigd dat de functionaliteit en de digitalisering in het onderwijs een grotere rol moet spelen dan de nostalgie van het schoonschrift.

Veranderingen in schrijfvaardigheid

In Nederland zijn er scholen die rustig aan beginnen met het doorvoeren van veranderingen binnen het schrijfgedrag. Zo is er een school in Almere die dit jaar begint met het uitsluitend leren schrijven van blokletters. Het volledig uitsluiten van het schrijven met de pen zit er dus nog niet in. Dit komt omdat volgens de leerkrachten meer aspecten belangrijk zijn dan het schrift zelf. Ze letten bij schrijfles bijvoorbeeld ook op de pengreep, taakgerichtheid en de werkhouding van kinderen. Daarnaast wordt gekeken naar het tempo waarin kinderen schrijven om te kijken hoe goed ze het niveau aankunnen.

Uitdaging

Ondertussen melden zich steeds meer tegenstanders van uitsluitend typeles. Waaronder professor Klinische Neuropsychologie Erik Scherder die vindt dat hersenen, zeker dat van kinderen, elke dag een uitdaging nodig hebben. Kinderen krijgen die uitdaging doordat ze elke dag netjes tussen de lijntjes moeten leren schrijven. Verder is professor Scherder in de veronderstelling dat kinderen dingen beter onthouden die ze zelf geschreven hebben dan dingen die ze typen.

Regelgeving

In Nederland geldt overigens geen regelgeving voor het aanleren van schrijfvaardigheid van kinderen. Het belangrijkste is dat kinderen weten hoe ze met een pen om moeten gaan, of dat nu in blokletters of schoonschrift is.