Zittende baan? Zorg voor de juiste zithouding met onze tips

Tegenwoordig zijn veel mensen zich bewust van het belang van een goede zithouding bij het werken aan een bureau. Toch letten nog steeds te weinig werknemers erop dat zij goed achter hun bureau zitten. Het gevolg: rugklachten en nekklachten, die chronisch kunnen worden als je niets aan je zithouding verandert. Met de tips hieronder zorg je voor een gezonde houding bij een kantoorbaan, en voorkom je schade aan je gezondheid.

Stel je bureaustoel goed af

Begin met het juist afstellen van je bureaustoel. De volgende punten zijn hierbij belangrijk:

  • Zithoogte: zorg ervoor dat je voeten volledig op de grond steunen, en dat je knieën 90-110 graden gebogen zijn.
  • Hoogte van de rugleuning: de bolling van de rugleuning moet het diepste punt van uw rug (net boven de broekriem) raken.
  • Hoek van de rugleuning: deze moet 90-100 graden ten opzichte van de zitting bedragen.
  • Armleuning: je ellebogen zijn onder een hoek van 90 graden gebogen. De armen hangen af langs het lichaam.

De optimale zithouding

Door de volgende tips voor de juiste zithouding op te volgen, verminder je de kans op rugklachten:

  • Gebruik de hele rugleuning.
  • Gebruik de hele zitting.
  • Zit rechtop, dus niet voorovergebogen of onderuitgezakt.
  • Leun af en toe licht met je hoofd achterover. Hierdoor verminder je de spanning in je nekspieren.
  • De zithoogte moet gelijk zijn aan de lengte van je onderbenen. Je voeten staan dan plat op de grond.
  • Zit dicht bij het werkblad.
  • Laat je armen, indien mogelijk, rusten op de armleuningen
  • Verander regelmatig je houding

Bezoek een chiropractor

Krijg je toch last van je rug dan is het verstandig om een chiropractor te bezoek. Een specialist kijkt dan op de juiste manier naar je rug en kan de pijn verminderen of deze compleet verhelpen.
Meer informatie over chiropractie en de mogelijkheden voor het bezoeken van een chiroprator zijn te vinden op http://www.chiropracteur.nl